“Hierbij sturen wij u ons persbericht en verzoeken u vriendelijk dit bericht te plaatsen in uw maandblad en ons een bewijsnummer toe te sturen. Bij voorbaat dank.” De fles chardonnay op de foto – waar het gehele bericht om draait – is onscherp, slecht belicht en de radiatorbuizen in de werkkamer zijn storend zichtbaar. Natuurlijk! En het dan vreemd vinden dat het bericht – met foto – niet geplaatst is in de eerstvolgende uitgave. Hoe kan dat nou, het was nog wel zulk belangrijk nieuws. Tenminste: dat vindt u…
Ik kan u verzekeren dat van dergelijke zinnetjes, slechte foto’s in lage resolutie, bij de heren en dames van redacties het haar recht overeind gaat staan. Natuurlijk is met het persbericht iets gedaan, namelijk linea-recta doorgestuurd naar de virtuele prullenbak. Met het risico dat de volgende keer het mailtje van dezelfde afzender niet eens meer wordt geopend. “Omdat wij nog niets van u vernomen hebben, sturen we u nogmaals ons persbericht.” Niet doen.
Hoe geloofwaardig is uw persbericht als in iedere alinea de merknaam wordt genoemd en de tekst bol staat van superlatieven? Plaats u even op de stoel van de redacteur. Dan ziet u het zelf, er heel veel van de lekkerste, de beste, de meest bijzondere, de goedkoopste, speciaal voor u geselecteerde wijnen. Want op het bureau van de redacteur belanden wel twintig persberichten per dag. Hoe nieuwswaardig moet uw bericht zijn?
Persberichten schrijven is gewoon een vak apart. Wat is het nieuws, is er wel nieuws? Zo niet, zorg dan voor een interessante invalshoek, creëer nieuws; maar houd de berichtgeving kort en zakelijk. Als u het nieuws niet op één A4-tje kunt samenvatten, bent u te langdradig. Een bericht met kop en staart, een krachtige heading en… een afzender! En de spellingscorrector is niet voor niets beschikbaar op uw PC. Gebruik deze even voor u het bericht verstuurt. Check de spelling van de naam van uw producent. Bespaar ook niet op het maken van een goede foto. We zijn nu eenmaal zeer visueel ingesteld en ik kan u verzekeren dat het meeleveren van goed beeldmateriaal bij een interessant bericht de plaatsingskans zonder meer verhoogt. En begin met de belangrijkste boodschap, zodat u er zeker van bent dat de eerste alinea in elk geval gelezen is.
Anneke Tot
In de nieuwsbrief schrijft iedere maand een ander kopstuk uit de wereld van wijnmarketing een column. Deze maand: Anneke Tot, directeur van TOT PR.