Jicht is één van de meest voorkomende vormen van gewrichtsontsteking (arthritis). Het is een stofwisselingsziekte die wordt veroorzaakt door een verhoging van het urinezuurgehalte. Wanneer er te veel urinezuur in het bloed zit, kunnen zich in de gewrichten urinezuurkristallen vormen met als gevolg een hevige, pijnlijke ontsteking met roodheid en zwelling boven het aangedane gewricht. Het is een plotseling optredende ontsteking,
Jicht is één van de meest voorkomende vormen van gewrichtsontsteking (arthritis). Het is een stofwisselingsziekte die wordt veroorzaakt door een verhoging van het urinezuurgehalte. Wanneer er te veel urinezuur in het bloed zit, kunnen zich in de gewrichten urinezuurkristallen vormen met als gevolg een hevige, pijnlijke ontsteking met roodheid en zwelling boven het aangedane gewricht. Het is een plotseling optredende ontsteking, in 90% van de gevallen aan de basis van de grote teen of een ander voetgewricht
De aandoening wordt vaker bij mannen gezien dan bij vrouwen. Jichtaanvallen manifesteren zich pas na de puberteit, bij mannen met name tussen hun 20e en 40e levensjaar en bij vrouwen meestal pas na de overgang.
Jicht wordt vaak in verband gebracht met wijn, maar deze theorie was tot voor kort nooit goed onderzocht.
In het gerenommeerde medische tijdschrift The Lancet (2004; 363; 1277-81) hebben onderzoekers uit een ziekenhuis in Boston een studie gepubliceerd, waarin gedurende 12 jaar de lifestyle werd gevolgd van 47150 mannen die tevoren niet bekend waren met jicht. In de loop van de 12 jaar kregen 730 mannen een jichtaanval. Door het drankgebruik en het soort drank van de mannen zonder en met jicht te vergelijken, konden de onderzoekers conclusies trekken over de invloed van diverse soorten alcoholhoudende dranken op het ontstaan van jicht.
Alcohol bleek inderdaad het risico op jicht te verhogen: bij dagelijks 1 consumptie met 30%, 2 consumpties met 50% en 3 consumpties met 100% en bij met dan 3 consumpties met 150%.
Echter het goede nieuws voor wijndrinkers is dat met name bier en sterke drank de kans op het ontstaan van jicht aanzienlijk verhoogden, maar dat het drinken van 2 glazen wijn per dag geen verhoogd risico geeft. De auteurs van de studie kunnen echter niet uitsluiten dat dit bij meer dan 2 glazen wijn per dag wel het geval is.
Misschien ook iets voor u
Bordeaux 2025
Voor Bordeaux is een van de spannendste primeurcampagnes ooit begonnen: die van 2025. Veel geweldige wijnen, maar een zeer kleine...
Champagne De Venoge kiest positie
in gesprek met Gilles de la Bassetière over historie, stijl en richting in een veranderende Champagnemarkt Toen Gilles de la...
Bordeaux 2025 en primeur: kopen of niet?
Er zijn vragen waar ik domweg geen antwoord op kan geven. Gelukkig niet. Als ik alles (van te voren) zou...
PERSWIJN proeverij Wines of Portugal
Maandag 15 juni 2026 laten wij u graag de mooie en authentieke wijnen van Portugal proeven in de Raadzaal van...
PERSWIJN #3 komt uit op 20 april
In Perswijn #3 leest u over Brunello jaargang 2021, sauvignon blanc in Constantia en Durbanvill en een port-tijdreis met David...
Janselijn Wijnen versterkt team met Danny Gonzalez en Martijn Verkerk
PERSBERICHT Janselijn Wijnen versterkt team met Danny Gonzalez en Martijn Verkerk Sinds de oprichting in 1991 heeft Janselijn Wijnen onder...





