Tijdens het schrijfwerk heb ik altijd de radio aan. Dat doe ik al sinds de middelbare school. Sommige mensen kunnen alleen werken in absolute stilte, ik niet. Van de schrijver Simon Vestdijk is bekend dat hij alleen kon schrijven met de stofzuiger aan. Het geluid van de stofzuiger zorgde er voor dat hij niets anders kon horen. Anderen, zoals ik, worden in hun werk juist gestimuleerd door muziek. Ik moet geen Bach opzetten of Radiohead, want dat leidt af, hoe prachtig ook. Het moet juist een beetje op de achtergrond blijven. Maar soms pik je toch iets op, dat is onvermijdelijk. Een bijzonder nummer, of een gespreksitem dat je aandacht vangt.
Dat gebeurde vorige week, toen presentator Eddy Keur -die Ruud de Wild vervangt tijdens zijn vakantie- op NPO2 een gesprek had met zanger Dries Roelvink. Nu ben ik geen groot fan van de muziek van Roelvink, maar dit gesprek ging, verrassend genoeg, over wijn. Roelvink blijkt video’s op tiktok te zetten over het proeven van wijn in restaurants, die door miljoenen worden bekeken. Wonderbaarlijk, moet ik zeggen. De video’s zijn de eenvoud zelf. Roelvink laat een fles aanrukken, legt uit dat hij naar de kleur kijkt, dat hij graag de wijn walst met het glas op tafel, en dan laat hij de wijn in zijn mond glijden, om te proeven. Daarna roept hij ‘fantastico!’ en geeft de verbaasde sommelier een hand. Laat ik het zo zeggen. Als ik zo’n video van mezelf online zou zetten, zou er geen hond naar kijken. Als een BN-er dat doet, is het meteen bingo. Dat klinkt als jaloers, maar zo is het helemaal niet bedoeld. Want wat is er mooier dan een bekendheid die het op een serieuze manier proeven van wijn op een luchtige manier onder de aandacht brengt? Niets toch? Critici roepen dan meteen dat hij op een overdreven manier proeft. Dat hij er te lang over doet. En dat je niet hoeft te proeven of een wijn ‘fantastico’ is of niet, maar alleen maar hoeft te ruiken of hij kurk heeft. Ach ja. Een beetje azijnpisserij, denk ik. Bij iemand die zegt dat hij liever een Chardonnay drinkt dan een Sauvignon. Prima toch? In zulke korte video’s kun je moeilijk meer nuance verwachten.
Toen Eddy Keur meldde dat hij een fles ‘Fantastico’ met glazen had gekregen, een Chardonnay van Bernardus, had ik even het idee dat er sluikreclame werd gemaakt voor een handeltje van Roelvink. Maar op het web is geen handeltje in Fantastico-wijnen te bekennen, dus deze angst bleek helemaal ongegrond. Nou ja, Roelvink heeft wel, in vervolg op de video’s, een lied gemaakt over zijn wijnliefhebberij, en dat moest natuurlijk wel even gedraaid worden. Weer pure reclame voor het drinken van wijn, mogen we wel zeggen. ‘Doe mij maar een wijntje. Verdejo of Chardonnay. Een mooie volle rode. Drink je met me mee. (…) Ja dit smaakt naar meer, dit wijntje is fantastico.’ Nou ja, ‘wijntje’ vind ik dan wat minder, maar dat vergeef ik hem graag.
Heel wat beter dan ‘Ik ga zwemmen in Bacardi Lemon’, van Mart Hoogkamer. Over sluikreclame gesproken. Ik vraag me af waarom de publieke omroep toelaat dat dit soort nummers wordt gedraaid buiten de officiële reclamezendtijd.
Hoe dan ook, Roelvink laat zien dat je ook zonder alpinopet en een lange snor lichtvoetig over wijn kunt communiceren. En een groot publiek kunt bereiken. Je ziet gewoon een liefhebber in beeld. Fantastico!
Ronald de Groot