Lidl brengt de foire au vins, in de Franse supermarkt een begrip, nu ook naar Nederland. In een persbericht kondigt Lidl de actie als volgt aan: “Château Giscours, Puligny-Montrachet, Côte Rôtie, Meursault; dit zijn namen die bij alle wijnkenners het hart sneller laat kloppen.
Lidl verrast Nederland met dit bijzondere assortiment wijnen van 18 september tot en met 1 oktober. Gedurende twee weken worden er ruim vijftig uitzonderlijk goede Franse wijnen aangeboden buiten het reguliere assortiment.”
Uitsluitend Frankrijk
Daarmee wordt duidelijk dat Lidl (ook) op wijngebied breekt met harde discount en mikt op een publiek dat bereid is meer geld uit te geven voor zijn boodschappen. De wijnen variëren in prijs tussen de € 3,33 en € 39,99. Opvallend genoeg zijn ze uitsluitend afkomstig uit Frankrijk. Dat komt omdat de foire aux vins in feite is georganiseerd door de Franse tak van Lidl. Deze haalde inkopers van Lidl uit heel Europa in januari naar Frankrijk, om daar zo’n 3000 monsters door te proeven. In Frankrijk liggen 150 wijnen in de winkels. In Nederland zijn het er (helaas) maar 50. Helaas, omdat een aantal krenten in de pap ontbreken, zoals de Château Fombrauge 2007 voor € 17,99. Toch zijn er nog wel een aantal interessante wijnen beschikbaar, al zal lang niet iedereen bereid zijn om 20, 35 of 40 euro per fles uit te geven.
Ongenoegen in Bordeaux
In de Bordeaux heerst hier en daar het nodige ongenoegen over deze actie van Lidl. Dat de wijnen in Frankrijk in de supermarkt worden verkocht, is tot daar aan toe. Maar in Nederland… “We hebben er jaren aan gewerkt om in Nederland een markt voor onze wijnen op te bouwen via de traditionele vakhandel. Dat wordt door dit soort acties kapotgemaakt. Nederland heeft een heel andere marktstructuur dan Frankrijk. Daar zijn consumenten gewend hun wijnen bij de hypermarché te kopen. In Nederland gaat de liefhebber voor een goede fles naar de betere wijnhandel,” aldus een bron in Bordeaux.
Wat hen vooral stoort is hoe de inkoop van de wijnen wordt omschreven: “De scherpe prijzen zijn tot stand gekomen doordat Lidl de wijnen direct inkoopt, zonder tussenkomst van andere partijen.” Dit suggereert dat de wijnen bij de châteaux zouden zijn gekocht. In de praktijk worden veel ‘grote’ Bordeaux verhandeld via een open systeem op de ‘place de Bordeaux’, waar iedereen ze kan kopen. Omdat er voortdurend handelaren zijn die partijen wat oudere of minder courante jaargangen kwijt willen om cash te genereren, is er altijd handel in deze wijnen. Dat is ook de schuld van de châteaux zelf. Ze verkopen de primeurwijnen veel te duur, waardoor bij de handel een tekort aan ‘liquiditeit’ ontstaat.
Scherp geprijsd
Een voorbeeld is de Les Ormes de Pez 2007, een wijn die ook door Lidl wordt aangeboden. Inmiddels een wat oudere jaargang, die nu mooi gedronken kan worden. Scherp geprijsd op € 24,99, maar van een echt ‘koopje’ kun je ook niet spreken. Als je in de catalogus gaat snuffelen naar leuke betaalbare Bordeaux, dan kom je uit op wat minder bekende wijnen als Tour de Pez 2007 (Saint-Estèphe, € 14,99), of Château Baret (Graves, € 12,99). Hier betaal je echt niet de hoofdprijs, dus dat is interessanter.Opvallend, maar niet onverwacht, is de keuze voor risicoloze namen en –gebieden. Chablis, Pouilly-Fumé, Saint-Emilion, Graves, Saint-Julien. Niet erg, maar op zich wijnen waar je al meer voor betaalt vanwege de naam en/of de appellation op het etiket. Dat komt de koopwaardigheid niet ten goede.
Geproefd
Ok, genoeg gezeurd. Er zijn gewoon wijnen bij die lekker scherp zijn geprijsd voor wat het is, en die nog lekker zijn ook. Hieronder een sneak preview:
Michel Rolland 2009, Bordeaux
zacht en sappig, typisch bordeaux, frisheid, goede zuren, rondeur, smakelijk, lekker glas, maar je betaalt wel wat extra voor de naam van Michel Rolland.
€ 8,99
Domaine Gaudry 2013, Pouilly-Fumé
lichtvoetig en grassig, asperges en tomatensteeltjes, buxus, droog, goede zuren; voor wie van dit type sauvignon-wijnen houdt –wat nieuw-zeelands van stijl- is hier uitstekend mee af.
€ 8,99
Château Baret 2010, Pessac-Léognan wit
bloemen, vanille, licht gerijpt, gele pruimen en nectarines, honing, krachtig, droge stijl met goede zuren, klassieke witte graves, smaakvol; je moet hier van houden, dit is een typisch ‘Franse’ keuze in de lijst.
€ 12,99
Henri Larue 2011, Meursault
boterig, hazelnoten en karamel, tikje gerijpt, maar een lekker vet en rijp glas meursault; what you see is what you get, smakelijk, een van de interessante wijnen in de serie.
€ 19,99
Louis Drevon, Domaine de Rosiers 2003, Côte-Rôtie
kruiden en zwoelheid, vrij gerijpt, niet over de kop, maar gewoon wat minder fruit, leer, tabak, pepertje, niet opwindend, niet de moeite waard.
€ 24,99
Les Ormes-de-Pez 2007, St. Estèphe
heerlijk fruit en sap, kersen en vanille, romig, heel goede balans, fijn fruit en en mooi hout, aangenaam gerijpt inmiddels, maar vrij duur voor wat het is.
€ 24,99
Andere wijnen:
Château Prieuré-Lichine 2008 (€ 34,99); prachtige wijn uit een klassiek jaar, redelijk scherp geprijsd, maar geen koopje; Château Giscours 2011 (€ 39,99): ongetwijfeld een van de mooiste wijnen in het aanbod, rijp en sappig, rond en verleidelijk. De foire au vins van Lidl start op donderdag 18 september, in alle Lidl-vestigingen.