De Rioja is zich sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw blijven vernieuwen. Onderdeel van de vernieuwing was de oprichting van nieuwe bodegas in de vorm van coöperaties, of in de vorm van familiebedrijven zoals Bretón, dat in 1983 het licht zag.
In Rioja betekent dat ook meteen lekker groot denken. Het bedrijf heeft 100 hectare eigen wijngaarden, goed voor een derde van de productie. De rest komt van andere boeren, een in Rioja gangbare praktijk. Dat heeft te maken met de nog altijd sterk versnipperde structuur van de streek, waarbij veel families kleine wijngaarden hebben, die in de vrije tijd worden bewerkt en in het weekend geoogst. Dit is wel een ’klassieke’ wijn met een ’klassieke’ benaming: crianza. Gemaakt op basis van 85% tempranillo en met 14 maanden rijping op Amerikaans eiken.
Toch is het fruit nog heerlijk. Kersen, pruimen, lengte, een tikje zwoel, goed gemaakt en prima zuren, met natuurlijk dat vleugje vanille.
Henri Bloem/Hart’s Wijnhandel, € 6,95