Velp, 2 november 2011 – Vandaag opent een vernieuwende wijnwinkelketen zijn eerste vestiging. De Winery is een nieuw concept dat beleving en service biedt en consumenten laat kiezen uit een groot assortiment van 100% verantwoorde wijnen.
Dit is een nieuw initiatief van By The Grape, een actief label met een webshop, online wijnportal, eigen wijnmerk, tijdschrift en nu dus ook een winkel- & wijnbelevingsconcept: de By the Grape Winery. De eerste vestiging werd gisteren officieel geopend in Velp door Candy Dulfer en eigenaren Derrick Neleman en Bart van den Brink.
Duurzaam van A tot Z
De Winery is de eerste wijnwinkel in Nederland die duurzaamheid in alle facetten laat terugkomen. Het assortiment bestaat bij de start voor meer dan de helft uit biologische en Fairtrade wijnen. Binnen een jaar zal dit naar 100% gaan. In de andere gevallen zijn flessen afkomstig van kleine wijnboeren met een duurzame manier van werken. Er worden geen wijnen onder € 3,50 verkocht om eerlijke prijs aan wijnboeren te kunnen garanderen. Verder maximale aandacht voor de FSC kurk (het duurzame antwoord op de schroefdop) en duurzaam verantwoorde nonfood merken als Liebherr, Le Creuset en Fissler. De winkel in Velp kan gezien worden als pilotstore: het is de bedoeling het concept in de komende jaren verder in Nederland uit te rollen.
Wijnmakers, sterrenkoks en bekende wijnschrijvers
Derrick Neleman: “De Winery sluit naadloos aan op de online shop van By the Grape met originele en exclusieve wijnen (waaronder het eigen merk Parra By the Grape) in verschillende prijsklassen, keukenbenodigdheden van topmerken, persoonlijk advies, mogelijkheid tot sparen van zogenaamde “Wijnwinst credits” en een flexibele, gratis bezorgservice. Verder zullen er regelmatig bijzondere proeverijen plaatsvinden met wijnmakers, sterrenkoks en bekende wijnschrijvers. De biologische kok Eric van Veluwe, bekend van Vroege Vogels, is een van onze partners die regelmatig een demo komt verzorgen”.
Neleman vroeg Candy Dulfer de zaak te openen. Enkele jaren geleden werkten zij samen aan de film “Kissed By The Grape”. Dit contact leidde tot een vriendschap en gezamenlijke passie voor biologisch en Fairtrade wijnen.
Totaalbeleving rondom wijn
By the Grape richt zich op een groeiende groep wijnliefhebbers die wijnwijs zijn geworden in de supermarkt. Maar willen zij zich kwalitatief verdiepen, dan zijn zij nog steeds aangewezen op de traditionele kanalen als wijnspeciaalzaak en slijterij. De By the Grape Winery is hiervoor het moderne alternatief. In de winkel lopen online en offline naadloos in elkaar over: consumenten bepalen mede het assortiment, online bestellingen kunnen ook in de winkel worden opgehaald, de culinaire verhalen van o.a. sterrenkoks als Peter Gast (‘t Schulten Hues, Zutphen) en Manuel de la Osa (Las Rejas in de Spaanse streek La Mancha) komen tijdens bijzondere proeverijen in de Winery tot leven.
Vijf categorieën
De wijnen zijn onderverdeeld in vijf prijscategorieën: lekker voordelig, lekker betaalbaar, lekker bijzonder, lekker exclusief en lekker tijdelijk (buitenkansjes die tijdelijk in het assortiment zitten). Alle wijnen bevatten proefnotities van de bekende wijnkenners en -schrijvers Nicolaas Klei en/of Onno Kleyn. Het assortiment wisselt regelmatig, maar bestaat altijd uit de 100 meest opwindende wijnen.
Persoonlijke service
By the Grape streeft ernaar om minimaal dezelfde service te bieden als een speciaalzaak. Persoonlijk contact, enthousiasme, vernieuwing en flexibiliteit staan daarbij voorop. Wie een vraag over wijn of over een van de andere producten heeft, kan bij de medewerkers terecht voor vakkundig advies. De wijn wordt verkocht per zes flessen, online is dit twaalf flessen; de koper kan zijn pakket volledig zelf samenstellen of kiezen uit diverse bestaande pakketten.
Interieur & Campagne
Het ontwerp voor de inrichting komt van het internationaal bekroonde designbureau Tjep. Ook verantwoordelijk voor het design van Heineken the City en het Nemo Science Center in Amsterdam. Het resultaat is even praktisch als verbluffend. Het thema ‘Altijd de 100 meest opwindende wijnen’ was het uitgangspunt voor een prikkelende reclamecampagne. Fotograaf Peter Casell liet diverse modellen wijntermen als fris, fluweelzacht, fruitig, zoet en organic op een verrassende manier uitbeelden. Op deze manier gaf Peter de diversiteit van het assortiment van By the Grape op een inspirerende manier gestalte.
Partners van By the Grape
By the Grape heeft een aantal partners die geholpen hebben bij het realiseren van de Winery: SNP, partner voor wijnreizen; Scholtès voor het topkokklaar maken van de kookstudio/proeflokaal en Bocca Coffee, partner in hoogwaardige koffie. Ook wordt de Winery een eerste recyclepunt voor kurk, Amorim – verantwoordelijk voor de kurkwand in het design – verzorgt de recycling.
Over By the Grape
By the Grape is een bedrijf dat een totaalbeleving op het gebied van wijn biedt. Naast de online & offline shop, wijnportal met nieuws, informatie, columns, verhalen en filmpjes is er het papieren By the Grape Magazine, dat tweemaal per jaar verschijnt en Jancis, een speciaal voor de iPad gemaakt wijntijdschrift. Eigenaren Derrick Neleman en Bart van den Brink hebben een grote kennis van wijn en jarenlange ervaring in de wijnwereld. Zo was Derrick oprichter van importbedrijf Lovian, dat in Nederland biologische en Fairtrade wijnen op de kaart zette. En deed Bart zijn uitgebreide wijn- en Retail ervaring op bij DekaMarkt, C.I.V. Superunie en Coenecoop Wine Traders.