Onder de naam ‘United Wine Cellars, Guardians of Good Taste’ hebben vader Marnix en zoon Alexander Engels een initiatief gelanceerd dat beoogt om consumenten en producenten in de wijnmarkt samen te brengen. Op de website van hun bedrijf, zo melden ze, kan iedere wijnliefhebber of professional een virtuele wijnkelder aanmaken met daarin zijn/haar favoriete wijnen.
Deze kan vervolgens alles lezen over het land, regio, classificatie en het wijnhuis, gerelateerde wijnen en zo meer. Daarnaast geeft de website persoonlijke wijnadviezen gebaseerd op de smaak van de gebruikers. Ook is het mogelijk om proefnotities toe te voegen en waarderingen te geven.
De wijnen die in de kelder liggen, worden gebruikt als bron voor het benaderen van producenten die tegen een kleine vergoeding alle informatie over hun wijnen en bedrijf kunnen delen met hun eindgebruikers. Daardoor gaat het verhaal ‘achter’ de wijn meer leven en zal de consument alles te weten krijgen over zijn/haar favoriete wijnen.
Marnix Engels, voorzitter van het College van Wijntaxateurs en Makelaars en eigenaar van diverse wijngerelateerde ondernemingen, waaronder makelaarshuis De Waal, Zey & Engels, heeft ook zijn zoon kunnen boeien voor het vakgebied. Alexander, 22 en bijna afgestudeerd aan de VU in International Business & Administration, had in zijn studie al affiniteit met commerciële ontwikkeling van websites. Zo ontstond de samenwerking tussen vader als financier en zoon als ontwikkelaar om een internationaal wijnplatform te lanceren.
De site heeft een grote database en geeft beschrijvingen van nagenoeg alle wijngebieden in de wereld. United Wine Cellars is gelanceerd in 2010, heeft naar eigen zeggen inmiddels ruim 8.000 leden en telt ruim 40.000 verschillende wijnen in de kelder. Na deze voorspoedige start zal dit jaar een permanent team actief zijn om de site bij te houden. Registratie op de site is overigens gratis.