Recensie: Ontbijt - Mara Grimm - Perswijn
Eten & Drinken

Recensie: Ontbijt – Mara Grimm

Een boek schrijven over het ontbijt doe je niet omdat het heel hard nodig is. Dat doe je vooral uit liefde. Mara heeft een uiteenlopende reeks boeken op haar naam staan. Haar studie Nederlands sloot ze af met een scriptie over kookboeken in Oorlogstijd. Vervolgens werkte ze voor onder andere Elle Eten, Delicious en Lekker. Daarnaast maakt ze boeken over bekende restaurants als de Supperclub, Pure C en Oud Sluis. Ze werkte ook veel samen met Sergio Herman, ze volgde hem onder andere een jaar lang voor haar boek ‘Desire’.

Het ontbijt is in de volksmond, en natuurlijk volgens je moeder, de belangrijkste maaltijd van de dag. De ontbijtzaken schieten als paddenstoelen uit de grond. Je kunt tegenwoordig de  hele dag ‘ontbijten’. Sommige gerechten komen zelfs in stevige vorm terug als onderdeel van het avondmaal. Weinig andere maaltijden hebben in zo’n korte tijd zo’n grote metamorfose ondergaan als het ontbijt. Van alle maaltijden die je buiten de deur kunt nuttigen is het ontbijt bijvoorbeeld vaak een van de voordeligste. Het hoeft ook niet heel lang te duren terwijl er wel snel een intieme sfeer kan ontstaan. Je deelt toch het begin van je dag met iemand. Er zijn ook meer en meer bedrijven die het ontbijt als ‘marketing-tool’ inzetten. Ze proberen met een goedkoop ontbijt mensen te trekken in de hoop dat ze ook nog een rondje lopen door de winkel. Zo is het IKEA ontbijt van € 1,- inmiddels haast legendarisch. Kortom: het ontbijt is er in vele soorten en maten. Reden genoeg dus voor een boek, of eigenlijk een ode.’Ontbijt – recepten en verhalen voor in de ochtend‘ begint met een korte geschiedenis van het ontbijt en is vervolgens ingedeeld in een aantal verschillende hoofdgroepen zoals eieren, pap & ontbijtgranen, brood & sandwiches. Gevolgd door meer exotische zaken als rijst, soep, noodles, groenten & bonen.Elk hoofdstuk bestaat uit een uitleg over de producten, wat anecdotes en de verschillende manieren waarop het terug komt in het ontbijt. Daarna volgen een paar recepten en de meest beroemde ontbijten binnen de specifieke groep. Bij de eieren zijn dat bijvoorbeeld ‘eggs benedict’, ‘eggs in a basket’, kwijlende omeletten en de wereldberoemde uitsmijter op een kleffe witte fabrieksboterham. De voorbeelden schieten een beetje alle kanten op. ‘Ontbijt‘ is dan ook meer een verhalenboek dan iets anders.Door de vele verschillende gerechten, verhalen en recepten blijft ‘Ontbijt‘ wel uitnodigen tot doorlezen en veel bladeren. De rustige opmaak en de mooie foto’s helpen daar bij.
Mara Grimm: Koffie ontbijt

Het laatste hoofdstuk wordt gevormd door de vloeibare ontbijten met als pièce de resistance het Franse ontbijt: een kop koffie met een sigaret.Alles bij elkaar opgeteld maakt ‘Ontbijt‘ een van de meest charmante en leesbare kookboeken van afgelopen jaar. Dat bleef niet onopgemerkt want het boek won bij ‘the Gourmand World Cookbook Awards’ twee prijzen. Die voor het beste buitenlandse-/internationale kookboek en de prijs voor het beste kookboek in de categorie ontbijt. Koop dat boek. Maak een van de vele ontbijten die er in staan klaar en kruip met boek én ontbijt weer in bed.

Mara Grimm – Ontbijt

Overamstel uitgevers

€ 25,- hardcover, 192 pagina’s