Nieuws

Tour de Champagne 2016: feest van diversiteit

​Op 5 september stroomde de spiegelzaal van het Amstel Hotel vol met belangstellenden voor onze jaarlijkse Champagne-proeverij. Incontournable, zoals de Fransen dat zo mooi zeggen, maar toch ook anders dan andere jaren. Champagne verandert, daar komt het op neer. En wij veranderen mee. De nieuwe generatie producenten die aantreedt in de Champagne heeft veel meer belangstelling voor het maken van ‘eigen’ wijnen.

Andre Sauerbier en Mark Haasdijk
Hun ouders verkochten de druiven aan de grote huizen of een van de coöperaties, maar de jeugd doet het liever zelf. Daardoor komen er steeds meer zeer interessante ‘boeren’-champagnes op de markt, en die waren nu ook te proeven op Tour de Champagne. Dat viel bijzonder goed, want ook voor de Nederlandse horeca is Champagne anders dan tijdens de crisis: er mag weer een glas van deze bijzondere mousserende wijn worden geschonken.
Moutardier
Het leuke is dat de kleine boeren en de grote merken elkaar ook niet bijten. De grote namen, ook aanwezig, zoals Dom Pérignon, Ruinart, Taittinger of Roederer, hebben schaalgrootte en marketing-budget. Zij hebben de kracht op Champagne op de kaart te zetten en dat hebben ze met verve gedaan. En voor de horeca is het vanzelfsprekend dat ze op de kaart staan, want de gast verwacht dat ook. De ‘kleine’ huizen vormen de perfecte aanvulling op deze grote namen. Voor restaurants en gasten die er graag wat dieper induiken, een leuk alternatief. En dat was te merken op de proeverij. Veel jonge sommeliers en andere vakmensen, die met belangstelling stonden te proeven, waren onder de indruk van de kwaliteit en diversiteit. Champagne is tenslotte ook wijn. En ook goede wijn, dat werd hier wel bewezen. Dat bewijst de grote belangstelling voor deze proeverij, die door honderden vakmensen werd bezocht. Op naar volgend jaar. Met nóg meer diversiteit.

Klik hier voor de lijst met importeurs en Champagnehuizen

Reageer op dit item