Ongefilterd: bienvenue chez Aldi! - Perswijn
Nieuws

Ongefilterd: bienvenue chez Aldi!

Mooi land, Frankrijk. Een beetje vreemd soms, maar wijn maken kunnen ze er. Als ze echt hun best doen tenminste. Lekkere wijn maken kunnen ze in andere landen tegenwoordig echter ook als de besten. Frankrijk moet zich daarom verdedigen tegen een al maar groeiende en serieuzer wordende concurrentie. Een goede zaak voor ons wijndrinkers, want concurrentie houdt alle partijen scherp, inclusief de marktleider. Een beetje marktleider zal daarom alle middelen inzetten om zijn positie te verdedigen. Zie bijvoorbeeld de publicitaire inspanningen van een bierbrouwer als Heineken.
Mooi land, Frankrijk. Een beetje vreemd soms, maar wijn maken kunnen ze er. Als ze echt hun best doen tenminste. Lekkere wijn maken kunnen ze in andere landen tegenwoordig echter ook als de besten. Frankrijk moet zich daarom verdedigen tegen een al maar groeiende en serieuzer wordende concurrentie. Een goede zaak voor ons wijndrinkers, want concurrentie houdt alle partijen scherp, inclusief de marktleider. Een beetje marktleider zal daarom alle middelen inzetten om zijn positie te verdedigen. Zie bijvoorbeeld de publicitaire inspanningen van een bierbrouwer als Heineken. Van Frankrijk zou je dus eenzelfde mate van inspanningen mogen verwachten. Datzelfde Frankrijk is overigens nog altijd met ruime afstand nummer 1 op de Nederlandse markt. Geen enkel ander land komt voorlopig zelfs maar in de buurt. Alleen, hoe lang nog?

Franse landbouwproducten, en dus ook wijn, worden gerepresenteerd door Sopexa. Die organisatie is spijtig genoeg al een poosje op de dool. Geplaagd door bezuinigingen die van auw gaan. Ooit was het wel anders. Ik herinner mij nog de grandeur van Sopexa uit de gouden jaren ’80 en eerste helft ’90. Toen er minstens eenmaal per maand in een sterrenzaak een magistrale maaltijd rond Franse topwijnen werd geserveerd. ‘Grands vins’ vragen tenslotte om haute cuisine, uitstraling, prestige. De boodschap was destijds duidelijk: Concentreer je op de locomotieven om die lange trein van honderden appellations te trekken. Temps perdu. Sopexa is al weer jaren geleden geprivatiseerd en Frankrijk heeft zijn glans als toonaangevend wijnland inmiddels een beetje verloren. Wat te doen in zo’n lastige situatie? Meedoen aan Bienvenue en France! Met heuse workshops rond Franse kaas en Franse wijn.

Bienvenue en France wordt in tenenkrommend Nederengels aangekondigd als een ‘lifestyle event’. Maar goed, het is tenslotte voor een overwegend Fransonkundig publiek van zelfbenoemde Nederlandse ‘francofielen’, dus dat Engels moet kunnen. Met al die Italiëfans is het niet veel anders. Bienvenue en France is een beurs voor types met genoeg (zwart?) geld om actief op zoek te gaan naar en tweede huis in la Douce France. En ook voor zwijmelaars die geïnteresseerd zouden zijn in de ‘Franse cultuur’, wat dat ook moge zijn. Zoals reeds gemeld, is Sopexa op het lumineuze idee gekomen om tjdens dit ‘event’ een aantal ‘workshops’ – ‘ateliers’ klonk kennelijk iets te intimiderend Frans – te organiseren rond Franse kazen en wijnen, Frans cultuurgoed bij uitstek.  Tot zo ver het goede nieuws. Het vervolg is helaas minder opwekkend.

De workshops worden geleid door respectievelijk een ‘erkend kaaskenner’ en een ‘vinoloog’. Vage informatie, maar nog niet verontrustend. Wel verontrustend is de mededeling dat alle wijnen te bekomen zijn bij hard discounter Aldi. Men leze er de populaire gidsen maar even op na waarom dat zo verontrustend is. Voornoemde supermarktorganisatie geniet niet echt de reputatie kwaliteit als primaire bekommernis te hebben. En dat is vriendelijk geformuleerd. Het zou daarom naief zijn te veronderstellen dat deelnemers aan die fijne workshops overtuigende voorbeelden van Franse kwaliteitswijnen voorgezet krijgen. Wat hier gaat gebeuren, is daarom spelen met vuur. Want wat is nu juist het probleem van Frankrijk? Die middelmaat met appellation die onder de prijs aangeboden wordt. Door hard discounters als Aldi. Je moet als francofiel wel heel erg met oogkleppen oplopen om je door zulke bedenkelijke exponenten van de Franse wijnbouw enthousiast te laten maken. Dan liever een Kaapse Pracht van de nog hardere discounter Lidl. Aldi noch Lidl passen in een rijtje met waarden als ‘Bourgondisch leven’, ‘Franse cultuur’ en ‘tweede huizen’. En wie een pact sluit met de duivel, moet het ergste vrezen. Vraagje: Waarom was Sopexa niet met Echte Franse Wijnen op een beurs – herstel: ‘event’ – als Wine Professional? Is de betere gastronomie opgegeven ten gunste van het kaasplankje? Laat het alsjeblieft niet waar zijn. Het is nog niet te laat. Nog niet.

René van Heusden

Reageer op dit item

nl Nederlands