Heel Holland Proeft Blind: Hoe de #zolderingwinechallenge viral ging - Perswijn
NieuwsReportages & Reizen

Heel Holland Proeft Blind: Hoe de #zolderingwinechallenge viral ging

Op 25 januari van dit jaar kreeg ik een appje van Job Seuren, sommelier en eigenaar van restaurant Zoldering in Amsterdam: ‘hey hoi, we willen een wine challenge beginnen. Blind proeven voor camera. Als we je vandaag een sample geven, zou je mee willen doen?’. Tuurlijk. Een paar uur later stond compagnon Wout Jans op de stoep met een proefflesje. 

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Zoldering (@zoldering.nl)

De kickoff van de Zoldering Wine Challenge door Job en Rianne

“Het idee werd geboren na een opnieuw teleurstellende persconferentie voor de horeca,” vertelt Job Seuren een maand later. “Als restaurateur ben je constant op zoek naar motivatie. Ook voor je personeel. We hadden behoefte om iets te doen waar we zelf blij van werden. Op instagram had ik een yakitori-uitdaging gezien bij chef-kok Bas van Kranen van Bord’eau, en dacht: dat moeten wij ook doen, maar dan met wijn.”

Job pitchte het idee bij Wout en collega Rianne: de ‘Zoldering Wine Challenge’, compleet met spelregels, hashtags en nominaties volgens een soort kettingbriefsysteem waarbij deelnemers zelf ook weer vijf flesjes moeten uitdelen.
Wout Jans: “Ik was aanvankelijk nogal sceptisch. Dat gehannes met flesjes vullen en rondbrengen, daar hebben mensen toch helemaal geen zin in? Had ik ‘n tikkie fout ingeschat.”

Op 3 maart zijn er op instagram al meer dan 700 filmpjes gepost met de hashtag #zolderingwinechallenge. Het ZWC-virus waarde eerst rond in Amsterdam en spreidde zich geleidelijk uit over heel Nederland. Ik ben er inmiddels aan gewend geraakt dat mijn tijdlijn vol staat met sommeliers, importeurs, wijnschrijvers, restaurateurs, wijnwinkeleigenaren en zelfs een verdwaalde échte influencer, die allemaal met de billen bloot gaan. Want het is niet zonder risico om voor het oog van de camera blind te proeven.
Xavier Kat van Wijnkoperij Okhuysen verwoordde het mooi bij zijn eigen poging: “Iedereen weet dat blind proeven nederig maakt. Je kunt daarom eigenlijk nooit fout gaan, maar wel eeuwige roem verdienen als je het goed hebt.” 

Wout: “We verwachtten dat we hebben een paar dagen lol zouden hebben met een groepje bekenden. Nooit dat het zo’n succes zou worden.”

Het succes ligt in het inclusieve, het verbindende. De door COVID hard getroffen sector kon wel wat positiefs gebruiken en dankzij de ZWC hebben we weer even het gevoel samen iets leuks te doen. Wout: “Naast de pro’s beleven ook restaurantgasten er plezier aan. Die hunkeren blijkbaar naar het gewouwehoer van sommeliers. Normaal horen ze ons bij hen aan tafel mooie verhalen over wijn vertellen, nu bekijken ze ons op social media.”

Noel Vanwittebergh doet ook mee:

En we kunnen er maar geen genoeg van krijgen. Het aantal filmpjes groeit nog steeds constant. Mensen blijven elkaar taggen en doen twee, drie, soms wel vier keer mee.
Job: “In de eerste week van de challenge hadden we met de video’s een bereik van meer dan 65.000 weergaven op instagram. En in een maand tijd groeiden we met 25% aan nieuwe volgers.” Het succes kost vooral tijd, en heeft zich (nog) niet vertaald in bijvoorbeeld extra bestellingen bij het restaurant. Maar dat was ook niet de opzet, benadrukken de mannen.

Wout: “Ik heb een schermtijd van acht en half uur per dag; het is een dagtaak om al die tags en video’s te reposten. En dan krijgen we bij Zoldering ook nog steeds wijnen om blind te proeven. Inmiddels staat bij ons de teller op 50 flesjes denk ik. Daar hadden we er overigens vijf correct van geraden.”

Bekijk hier alle video’s van de #zolderingwinechallenge online.

Kijktips

Het eerste duo dat samen blind proefde:

Hoe deed onze eigen Lars Daniels het? 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Lars Daniëls (@ldanielsmv)

Esmee Langereis

Reageer op dit item

nl Nederlands