Verkiezing Vinoloog van het Jaar (2020) - Perswijn

Verkiezing Vinoloog van het Jaar (2020)

Vanaf maandagavond 8 april 2019 vindt de verkiezing ‘Vinoloog van het Jaar (2020)’ plaats voor alle vinologen van Nederland.

VERKIEZING VINOLOOG VAN HET JAAR. OPEN VOOR ALLE VINOLOGEN. LEERZAAM, LEUK EN SPANNEND.

Ook dit jaar organiseert de Verenigde Vinologen Nederland (VVN) de wedstrijd Vinoloog van het Jaar. Dit jaar met 4 voorronden verspreid door Nederland en op verschillende door-de-weekse avonden.

Wat is het doel?

Het is doel is om je als vinoloog te testen in organoleptisch blindproeven van wijnen met feedback over de geproefde wijnen en aldus te leren. Het wedstrijdelement is om het spannender te maken, maar het gaat om deelnemen: meedoen is naast leuk ook leerzaam en belangrijker dan winnen. Cees van Casteren MW, Jan Vegter MV of Udo Göebel MV zullen na afloop van de iedere ronde de geproefde wijnen nabespreken en uitleggen hoe je tot de goede keuze kon komen.

PE punten

De wedstrijd Vinoloog van het Jaar heeft accreditatie gekregen voor het toekennen van PE punten aan de deelnemers aan een voorronde. Per voorronde krijgt een deelnemer 2 PE punten voor het “Kwaliteitsregister Vinologen”.

Hoe werkt de wedstrijd?

Er worden verspreid over Nederland op verschillende locaties en vier op verschillende dagen voorronden gehouden. Zo geven wij zoveel mogelijk Vinologen de kans mee te doen.

In elke ronde worden 12 wijnen blind geproefd, hierover moeten 12 à 15 vragen worden beantwoord en kan de (aspirant)vinoloog 15 punten scoren. Je hoeft maar aan één voorronde mee te doen, maar om kansen zich te plaatsen voor de halve finale te vergroten, kan aan meerdere voorronden meegedaan worden. Alleen de eigen hoogste score in de voorronden telt.

Voor wie?

De voorronden zijn toegankelijk voor alle Vinologen. Vinologen in opleiding kunnen, buiten mededinging, meedoen aan de voorronden, maar kunnen zich niet plaatsen voor de halve finale. Ook diegene die 3 maal Vinoloog van het Jaar is geworden kan alleen buiten mededinging meedoen aan de voorronden.

Halve finale en finale

De beste 24 deelnemers van alle voorronden plaatsen zich voor de halve finale. De beste 10 van de halve finale plaatsen zich voor de finale. De doorstromers naar de halve of hele finale worden (persoonlijk) hierover geïnformeerd. Gerealiseerde scores worden alleen aan hen individueel doorgegeven.

Waar en wanneer

Voorronde 1: Maandagavond 8 april 2019, aanvang 20:00 uur in Hotel Arnhem van der Valk, Amsterdamseweg 505, Arnhem

Voorronde 2: Dinsdagavond 23 april 2019, aanvang 20:00 uur in De Twee Marken, Trompplein 5 Maarn (vlakbij NS station Maarn)

Voorronde 3: Woensdagavond 5 juni 2019, aanvang 20:00 uur in Hotel Princeville (van der Valk), Princenhagelaan 5, Breda

Voorronde 4: Dinsdagavond 9 juli 2019, aanvang 20:00 uur in De Twee Marken, Trompplein 5 Maarn (vlakbij NS station Maarn)

Het is nu nog niet bekend waar en wanneer de halve en de finale worden gehouden.

Wedstrijdcommissie en organisatie

De vragen worden opgesteld door de wedstrijdcommissie die bestaat uit Cees van Casteren MW,  Jan Vegter MV of Udo Göebel MV. Zij kijken ook de antwoorden na en bespreken deze na afloop van de wedstrijd met de deelnemers. De wedstrijdcommissie kan besluiten om in buitengewone omstandigheden een Vinoloog een wildcard te verstrekken voor de halve finale en/of finale. De organisatie is in handen van VVN bestuursleden. Een wedstrijdreglement staat op de website www.vinologen.net onder downloads.

Kosten

Per voorronde betalen leden van de VVN een bijdrage van € 15,00. Niet-VVN leden betalen een bijdrage van € 35,00 per voorronde. Deelname aan de halve finale en de finale is voor diegene die zich hebben geplaatst gratis.

Aanmelden en nadere informatie

Via de Activiteiten pagina van de website www.vinologen.net kan je je aanmelden per voorronde afzonderlijk of via deze link rechtstreeks voor de 1e ronde.

• Leden en aspirant-leden van de VVN kunnen zich aanmelden voor de voorronden via de button Inloggen & Aanmelden VVN leden
  • Niet-leden van de VVN kunnen zich aanmelden via de button Aanmelden niet-leden

Vinoloog van het Jaar is een wijnproefcompetitie georganiseerd door de Verenigde Vinologen Nederland. De uiteindelijke winnaar mag zich een jaar lang Vinoloog van het Jaar (2020) en winnaar van het ’Lafite Laureaat’ noemen.

Voor nadere informatie kan je Ruud Winkels benaderen via ruud@famwinkels.nl

Persbericht: Verenigde Vinologen Nederland