Wijnconsumptie blijft gelijk - Perswijn
Nieuws

Wijnconsumptie blijft gelijk

De gemiddelde wijnconsumptie in 2008 was gelijk aan de jaren ervoor. Iedere Nederlander dronk gemiddeld 21,6 liter wijn. We gaven gemiddeld iets meer geld uit: € 2,75 voor een fles rode wijn. Dat blijkt uit onderzoek van GfK en Trendbox BV.
De gemiddelde wijnconsumptie in 2008 was gelijk aan de jaren ervoor. Iedere Nederlander dronk gemiddeld 21,6 liter wijn. We gaven gemiddeld iets meer geld uit: € 2,75 voor een fles rode wijn. Dat blijkt uit onderzoek van GfK en Trendbox BV.

De wijnverkoop voor thuisgebruik is in 2008 gestegen, terwijl de gemiddelde wijnconsumptie gelijk is gebleven. Dat betekent dat we minder wijn kopen in de horeca. Gemiddeld geven we iets meer uit aan een fles wijn. De aankoopprijs voor witte wijn is gestegen met 11 eurocent naar € 2,54, rode wijn met 11 eurocent naar € 2,75 en rosé is met 10 eurocent gestegen naar € 2,52. Regionaal zijn er verschillen: in Zeeland wordt per gezin gemiddeld € 103,- uitgegeven aan wijn, in Limburg was dat slechts € 60,-. Rode wijn is thuis nog steeds het populairst. In de horeca of bij vrienden wordt meer witte wijn of rosé gedronken.

Uit Europa

In 2008 zijn in Nederland nog steeds twee van de drie verkochte flessen wijn afkomstig uit Europa. Franse wijnen worden nog steeds het meest verkocht, gevolgd door wijnen uit Zuid-Afrika, Duitsland, Spanje, Chili, Australië en Italië. De verkoop van wijn uit Argentinië en Duitsland is in vergelijking met 2007 het meest gestegen. De conclusies van het onderzoek werden gepresenteerd tijdens de bijeenkomst ‘Ontwikkelingen in de wijnmarkt 2008’ in het World Forum Convention Center in Den Haag. In opdracht van het Productschap Wijn verrichtten GfK en Trendbox BV in 2008 marktonderzoek naar wijnconsumptie.

Meer informatie: www.wijninfo.nl

Reageer op dit item

nl Nederlands