Prosecco maakt promotie - Perswijn
Nieuws

Prosecco maakt promotie

De huidige DOC Prosecco di Conegliano e Valdobbiadene DOC zal vanaf 1 augustus aanstaande de status van DOCG gaan dragen. Wijnen van de oogst 2009 zullen de eerste zijn die hiervan gaan profiteren. Op het etiket van die wijnen kom als nieuwe naam ‘DOCG Conegliano Valdobbiadene Prosecco Superiore’ te staan. De promotie komt precies 40 jaar nadat een zone van 15 gemeentes bij de plaatsen Conegliano en Valdobbiadene erkenning kreeg als DOC. Deze oorspronkelijke ‘Classico’ zone wordt nu dus DOCG.
De huidige DOC Prosecco di Conegliano e Valdobbiadene DOC zal vanaf 1 augustus aanstaande de status van DOCG gaan dragen. Wijnen van de oogst 2009 zullen de eerste zijn die hiervan gaan profiteren. Op het etiket van die wijnen kom als nieuwe naam ‘DOCG Conegliano Valdobbiadene Prosecco Superiore’ te staan. De promotie komt precies 40 jaar nadat een zone van 15 gemeentes bij de plaatsen Conegliano en Valdobbiadene erkenning kreeg als DOC. Deze oorspronkelijke ‘Classico’ zone wordt nu dus DOCG.

In de afgelopen twee decennia heeft de productie van Prosecco zich sterk uitgebreid tot buiten de oorspronkelijke zone. Vooropgesteld dat de wijn van de proseccodruif gemaakt wordt, zal die, wanneer die uit afgebakende zones in de vlakte tussen Veneto en Friuli vandaan komt, promoveren van IGT tot DOC. Voor alle andere wijnen blijft alleen een IGT over en de nieuwe naam Glera in plaats van Prosecco. Glera? Glera is de naam van een druif die als ouder van de prosecco te boek staat. Buiten Italië zullen wijnen met deze nieuwe benaming overigens nauwelijks te zien zijn.

Opvallend bij de nieuwe regels voor de kersverse DOCG en DOC is de verplichte verlaging van de maximaal toegestane opbrengst. Binnen de DOCG gaat die slechts lichtjes terug van 95 naar 90 hl/ha, maar binnen de DOC is er een ingrijpende verlaging van 180 naar 126 hl/ha. Dit betekent dat het productievolume binnen de DOC in 2009 een kwart lager zal uitkomen dan in de voorgaande jaren. Concreet gaat het om ongeveer 50 miljoen flessen minder. De prijzen zullen hierdoor onvermijdelijk onder opwaartse druk komen te staan.

Reageer op dit item

nl Nederlands