Indeling op smaak: Albert Heijn richt het wijnschap opnieuw in - Perswijn
Nieuws

Indeling op smaak: Albert Heijn richt het wijnschap opnieuw in

In wat gerust een militaire operatie mag worden genoemd, kregen ruim negenhonderd winkels van Albert Heijn op 17 en 18 maart een volledig nieuw ingericht wijnschap. Sleutelwoord: indeling op smaak.


Geen revolutionair concept, maar wel uniek om het zo groots uit te rollen. Naar aanleiding van deze verandering in het assortiment spreken we met de man achter de operatie, senior category manager Gert Zwitser.

Wat is het idee achter deze nieuwe indeling?

“Nederland is aan de wijn gegaan door Albert Heijn en nog steeds zijn we marktleider. Maar we willen voorop blijven lopen en de klant helpen bij zijn wijnkeuze. Dat blijkt vaak moeilijk; de klant weet niet zo goed wat hij moet kiezen, omdat hij niet goed weet wat hij kan verwachten van een wijn. Wij geven met deze nieuwe indeling aan wat de wijndrinker met de wijn kan en stimuleren zo avontuurlijke aankopen. We willen helpen, inspireren, en aanmoedigen: probeer eens wat anders. De klant moet weer bij de Albert Heijn terechtkomen om nieuwe wijnen te ontdekken, niet alleen maar voor de cabernet-sauvignon, merlot en chardonnay.”


Maar een indeling op smaak, is dat genoeg?

“Dat is het begin, dat is het helpen bij het kiezen. Er zijn drie smaken wit en rood, met daarnaast rosé en bubbels, en alle smaken staan op het schap aangegeven. Het gebruik van de verschillende termen, zoals ‘stevig’, ‘soepel’ of ‘fruitig’, wordt met kaarten op het schap uitgelegd, en je ziet meteen waar de wijn bij gedronken kan worden. Wijnen uit het vaste assortiment worden ‘uitgelicht’ in boxen, en hier komt aanvullende informatie bij te staan zodat de wijndrinker sneller geneigd is deze te kopen, omdat hij meer geïnformeerd is.”

“Daarnaast spelen we in op de actualiteit. Met wijnen die passen bij het seizoen of bij acties zoals een Italiaanse week. Bijzondere wijnen worden ook meer bereikbaar. In alle winkels zijn wijnen verkrijgbaar in het meer bijzondere segment en in onze grote winkels hebben we een aparte presentatie met 60 wijnen van 10 tot 25 euro. Ook in het alledaagse segment is het aanbod aangepast. Zowel de Puur & Eerlijk wijnen, als het AH Huismerk lopen nu qua smaken parallel aan de smaken op het schap. Het huismerk is uitgebreid met meer varietals, waaronder heel verrassende druivenrassen. Voor deze wijnen zullen we nu ook kleine flesjes van 0,25 liter in petflessen aanbieden. En in de toekomst komen in elke winkel wijnen van rond de tien euro te staan, in elke smaak.”

Zijn de bijzondere wijnen ook verkrijgbaar in Oost-Groningen?

“Ook daar! Minder dan in de Randstad, maar ook daar.”

Zijn de smaaktermen niet te algemeen?

“Nee, we lichten deze toe met de bordjes op het schap, en dat werkt goed. De reacties van de winkels zijn heel positief. Het was niet voldoende om het bestaande assortiment te herindelen, het moest ook echt worden aangepast en aangevuld om de diversiteit daadwerkelijk vorm te geven.”

Is de consument klaar voor deze veranderingen?


“Wij brengen het, dus we denken van wel. De schapruimte is niet groter, maar het assortiment is per saldo uitgebreid, en in veel meer winkels neergezet. De Albariño stond in 100 winkels, nu in 800 winkels. Uiteraard zijn er ook wijnen afgevallen. Maar uiteindelijk is de keuze veel groter geworden, en wordt de klant beter geholpen in het maken van de keuze.”

Is het niet lastig om voldoende volume te kopen, als de schapruimte niet groter wordt, maar het assortiment wel?

“Dat is een kwestie van puzzelen. En bijvoorbeeld geen wijnen in de actie doen waar je niet zoveel van hebt.”

Wat wilt u bereiken?

“We willen de klant écht helpen bij het kiezen en inspireren met minder bekende wijnen, laten zien dat er veel leuke en lekkere wijnen te koop zijn.”

www.ah.nl/wijn

Reageer op dit item

nl Nederlands