Afgelopen donderdag presenteerde het Wijn Informatie Centrum haar cijfers. Ac Nielsen en Trendbox dragen zorg voor de onderzoeken.
Uit onderzoek van ACNielsen is gebleken dat de hoeveelheid verkochte wijn in de supermarkt in 2006 met 2% is gestegen ten opzichte van 2005. De verschuiving naar wijnen uit de Nieuwe Wereld is gestagneerd. Zuid-Afrikaanse wijnen staan onder druk, terwijl Franse wijnen licht volume aandeel winnen. Australische wijnen zijn de winnaar in 2006. Het volume aandeel van Australische wijn steeg naar 5,6%.
Afgelopen donderdag presenteerde het Wijn Informatie Centrum haar cijfers. Ac Nielsen en Trendbox dragen zorg voor de onderzoeken.
Uit onderzoek van ACNielsen is gebleken dat de hoeveelheid verkochte wijn in de supermarkt in 2006 met 2% is gestegen ten opzichte van 2005. De verschuiving naar wijnen uit de Nieuwe Wereld is gestagneerd. Zuid-Afrikaanse wijnen staan onder druk, terwijl Franse wijnen licht volume aandeel winnen. Australische wijnen zijn de winnaar in 2006. Het volume aandeel van Australische wijn steeg naar 5,6%.
Rosé valt weer op, met een volume groei van 25%. Het marktaandeel rosé bedraagt nu 13,5%. Voor het eerst waren er in 2006 twee weken waarin meer rosé werd verkocht dan rode wijn (week 29 & 30) en dat is nog nooit eerder voorgekomen. Het mooie weer in de betreffende periode was een belangrijke factor hierin.
Uit onderzoek van Trendbox BV blijkt dat rode wijn de meest populaire kleur is (52 %), gevolgd door witte wijn (37 %). Rosé (dat de laatste 5 jaar aan een flinke opmars bezig is) wordt door 11 % van de ondervraagden als de favoriete kleur genoemd.
Rode wijn vindt zijn grootste groep liefhebbers bij mannen, witte wijn bij vrouwen (en dan met name tussen de 16 en 24 jaar) en rosé wijnen zijn het populairst in de leeftijdscategorie tussen de 25 en 35 jaar.
In het algemeen zijn consumenten niet enthousiast over nieuwe verpakkingen zoals literpak, bag in box en blik. Ook de alternatieve sluiting zoals de schroefdop en de glazen stop zijn (nog) niet ingeburgerd. Nieuwe verpakkingen en sluitingen worden beter gewaardeerd indien de waarden“elegantie” en “luxe” gewaarborgd zijn.
Misschien ook iets voor u
Voorwoord PERSWIJN #3 2024
Voor Perswijn #3 proefden we o.a. wijnen uit Griekenland en Turkije, gaan we dieper in op Bordeaux 2021 en Amarone....
Lukas Wiegman is beste sommelier van Nederland
Temidden van een jubelend publiek heeft Lukas Wiegman van Restaurant NOTK in Rotterdam het Nederlands Kampioenschap voor Sommeliers, de Trophée...
PERSWIJN #3 komt uit op maandag 22 april!
In Perswijn #3 leest u over het gevarieerde wijnaanbod uit de Jura, het unieke talent van monastrell om met extreme...
PERSWIJN Portugese wijnmakerslunch: Tejo van alle kanten
Maandag 15 april 2024 bieden zes wijnmakers uit Tejo wijnprofessionals en pers een begeleide lunch aan om hun wijnen te...
Zwitserse wijnen onbereikbaar? België weet beter!
Is het een mythe, of is het echt onmogelijk om wijn uit Zwitserland te importeren? Het is een vraag die...
Flesaanvraag PERSWIJN #5 2024 (Deadline 11 april)
Geachte importeur, Graag vragen wij uw aandacht voor de aanvraag van proefflessen voor PERSWIJN #5 2024 (verschijningsdatum 20 juli). Bij...